Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Reaktywacja linii 70 w ruchu pasażerskim możliwa bez dużych nakładów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
21-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Reaktywacja linii 70 w ruchu pasażerskim możliwa bez dużych nakładów
fot Jan Pešula - Praca własna, CC0, commons.wikimedia.orgPociąg specjalny na linii 70 (2012 r.). Obok widoczny tor LHS.
Ewentualne wznowienie ruchu na linii 70, nad którym zastanawia się świętokrzyski Urząd Marszałkowski, nie będzie wymagało kosztownych prac torowych. Konieczne inwestycje m. in. w nowe perony i system sterowania zamknęłyby się w kwocie 11 mln zł – informują PKP PLK. Nie wiadomo jednak, czy samorząd i zarządca infrastruktury w ogóle rozpoczęli rozmowy na ten temat.

W swoich planach rozwoju kolejowych przewozów regionalnych Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego bierze pod uwagę przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii 70 Włoszczowice – Chmielów. – Uruchomienie połączeń na ww. linii kolejowej jest zależne w szczególności od poprawy stanu infrastruktury kolejowej, gwarantującej bezpieczeństwo podróży – zastrzegł jednak samorząd.

Konieczne prace – głównie przy peronach

O plany w tym zakresie zapytaliśmy zarządcę linii – PKP PLK. W pytaniach uwzględniliśmy także odgałęziającą się od niej linię 75 Rytwiany – Połaniec, choć o związanych z nią planach UMWŚw na razie nie wspomina. – By możliwe było wznowienie ruchu pasażerskiego na liniach kolejowych 70 i 75, przede wszystkim konieczne są prace związane z modernizacją peronów wraz z budową chodników i parkingów oraz dostosowaniem ich do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się – odpowiada Piotr Hamarnik z zespołu prasowego spółki. Na linii 70 prace takie musiałyby zostać wykonane na stacjach: Chmielnik, Grzybów i Staszów, a na linii 75 – w Połańcu (stacja końcowa jest na niej jedynym punktem handlowym). Pozostałych punktów, w których dawniej zatrzymywały się na linii 70 pociągi pasażerskie – stacji Strzegomek oraz przystanków: Osiek Staszowski i Chodków – przedstawiciel PKP PLK nie wymienia.

– Niezbędne są także prace dotyczące branży teletechnicznej, energetycznej i sterowania ruchem kolejowym. Szacujemy, że koszt modernizacji infrastruktury pasażerskiej dla linii kolejowej 70 wyniesie ok. 11 mln zł, a dla linii kolejowej 75 – ok. 4 mln zł – dodaje Hamarnik. Na pytanie o to, czy PKP PLK prowadzą w tej sprawie rozmowy z Urzędem Marszałkowskim, nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Na razie – prace utrzymaniowe

W tym roku zarządca infrastruktury zamierza wykonać kolejne roboty utrzymaniowe na ok. 7 km długości linii 70, wciąż czynnej w ruchu towarowym. Pozwolą na podniesienie prędkości pociągów do 100 km/h (obecnie wynosi ona zaledwie 60 km/h). – Na linii kolejowej 75 obowiązuje prędkość 80 km/h (na 6 km linii). Jest to efekt zrealizowanych prac utrzymaniowych z 2019 i 2020 roku. W roku 2025 planujemy podnieść prędkość do 80 km/h na pozostałym odcinku linii 75 [tzn. ok. 10 km – przyp. RK] – informuje nasz rozmówca.

Przewozy pasażerskie na odcinku Rytwiany – Chmielów zawieszono już w maju roku 1990. Pozostały fragment linii obsługiwały jeszcze pociągi Włoszczowice – Połaniec, zlikwidowane w dniu tzw. ostrego cięcia, 2 kwietnia 2000 r.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dalszy spadek przewozów towarowych z Białorusi

Biznes

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Prawo i polityka

UTK: W 2024 roku 51 ofiar wypadków na przejazdach

Infrastruktura

Zobacz również:

Dalszy spadek przewozów towarowych z Białorusi

Biznes

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Prawo i polityka

UTK: W 2024 roku 51 ofiar wypadków na przejazdach

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5